Kebaikan

Di dalam kehidupan ini, berbagai ragam manusia yang kita temui. Tetapi penulis masih teringat-ingat tentang orang-orang yang berbudi pada penulis. Bagi penulis, orang yang menolong kita dalam kehidupan ini, samada disedari atau tidak, kita akan memanjatkan doa kepada Allah supaya ditambah rezeki dan diberi kebahagiaan kepadanya di dunia dan akhirat.

Tidak semestinya orang yang menolong kita itu orang yang berpangkat dan berharta. Antara mereka yang telah menolong penulis, mungkin sumbangannya kecil bagi orang lain, namun bagi penulis amat besar nilainya.

1. Bila penulis berada di Cape Town, seorang pemandu  van beragama Islam di bandar itu, [penulis telah lupa nama dan nombor telefonnya] mengambil penulis dan membawa ke masjid di kawasannya untuk sembahyang Jumaat, menunjukkan sejarah penindasan keatas masyarakat Afrika dan Asia di sana, membawa ke kedai makanan malah mengenakan kadar berpatutan dengan membawa penulis dan pasangan berjalan ke Cape of Good Hope di mana tambang menaiki kenderaan di sana agak mahal. Penulis akan mencari gambarnya untuk di abadikan di sini. Di sana juga seorang pemandu pelancung Muslim di hotel tempat penulis menginap, membawa kami ke rumahnya dan disambut ahli keluarga dan sanak-saudaranya dalam majlis makan malam yang sungguh meriah seolah-olah mereka telah mengenal kami bertahun-tahun.

2. Bila penulis diterima dengan penuh adab dan kasih sayang sebagai anak angkat selamat 3 hari semasa tinggal dengan keluarga angkat Jepun di Okayama 15 tahun lalu.

Ada lagi kebaikan-kebaikan yang penulis amat menghargainya, mungkin di lain ruang dan ketika, penulis akan menceritakannya.

Hakikatnya, yang mesti diingat, kita hendaklah tidak mengharapkan balasan daripada orang yang kita bantu. Ini kerana manusia lazimnya, tidak akan merasa puas tentang apa yang dia dapat dan mudah lupa akan budi orang lain. Apa yang penting kita serahkan kepada Allah s.w.t. sahaja dan kalau boleh biarlah kita mengelak dari mengungkit sesuatu pemberian dari kita. Antara kita sedar atau tidak, rahmat dan pemberian Allah s.w.t boleh datang kepada kita dalam berbagai bentuk dan cara.

Wassalam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: